søndag 15. mai 2011

Veske med logo

Del 2 Veske med egendesignet logo


A) Logo
Her er skissen på logoen min. Den er tegnet på frihånd med blyant.




Logoen skulle bestå av mine egne initialer, og i tillegg ha et bærekraftig design. Jeg valgte å forme S`en rund som jorda, og den skal være blå som havet som omslutter landområdene. J`en representerer alt livet og det som spirer og gror på jorda. Denne skal være grønn og står for natur, vekst og balanse. J en har to ”utvekster” som gir rom for tolkning, det kan symbolisere en plante som vokser eller mennesker med utstrakte armer. Logoen skal være et symbol på en bevisstgjøring av bærekraftig forbruk, ved å tilfredsstille våre behov uten å ødelegge fremtidige generasjoners muligheter til å tilfredsstille sine behov.
Her er logoen i stoff med blå og grønn tekstilfarge:





B) Veske
Her følger en trinn for trinn forklaring på veska :


Mønsteret på veska ser ut som på bildet, og målene avhenger av hvor stor veske du ønsker. Bildet til høyre viser hvordan veska omtrent vil se ut når den er ferdig.




Utstyret du trenger til veska ser du på bildet her.



Legg mønsteret på stoffet og fest med knappenåler. Klipp deretter ut etter mønsteret. Bunnen klipper du ut to eksemplarer av, så du får en forsterket bunn.
Ved skulderstroppen fester du knappenåler langs kanten av stoffet, etter du har brettet kanten dobbelt.





Tråkle langs hele kanten før du fjerner knappenålene igjen.







Ta frem symaskinen og sy rettsøm langs tråklesømmen. Når det er gjort kan du fjerne tråden etter tråklingen.
Feste bunnen til resten av veskestoffet med knappenåler. Tråkle og tilslutt syr du delene sammen med symaskinen. Alt dette gjør du mens veska er på vranga.





Før logoen sys på må veska vaskes, for stoffet krymper en del. Logoen må tegnes/lages på en stoffbit som er vasket først. Når du skal sy på logoen velger du selv om du ønsker en frynsete kant eller en ”pen” kant. Hvis du ikke vil ha frynser må du sy inn kantene før du syr den på veska. Jeg valgte en frynsete variant, og tok heller en søm som var litt mer ”avansert” enn rettsøm for å slippe sikksakk-søm langs kanten av logoen.



Ferdig produkt!



 C) Didaktisk refleksjon

Veske med logo oppgaven kan fint brukes på elever i grunnskolen. Med fokus på bærekraftig design kan man også knytte oppgaven mot naturfag. I K-06 står det at forståelse og kunnskap om naturen kan bidra til vilje om å bidra til bærekraftig utvikling. Oppgaven kan gi elevene kunnskap og holdninger som gir dem et mer gjennomtenkt syn på samspillet mellom natur, individ og design.

Denne oppgaven egner seg godt på ungdomsskolen, men kan også benyttes på mellomtrinnet med litt enklere arbeidskrav. Man kan tilpasse oppgaven i forhold til klassetrinn ved å bruke mønstre på alt i fra enkle til mer avanserte veskemodeller I følge K-06 etter 7. trinn skal elevene kunne lage enkle bruksformer i ulike materialer og kunne gjøre rede for sammenheng mellom ide, valg av materialer, håndverksteknikker, form, farge og funksjon. Elevene skal også kunne bruke symaskin i en formgivingsprosess. I forhold til K-06 er veske med logo oppgaven best egnet på ungdomsskolen.

Etter 10. trinn er mål for opplæringen at elevene skal kunne:
• stilisere motiver med utgangspunkt i egne skisser i arbeid med mønster, logo, skilt og piktogrammer
• designe produkter ut fra en kravspesifikasjon for form og funksjon
• beskrive ulike løsningsalternativer i design av et produkt ved hjelp av skisser og digital programvare
• skape klær og drøfte mote, pris og kvalitet i et forbrukerperspektiv
• beskrive livsløpet til et produkt og vurdere konsekvenser for bærekraftig utvikling, miljø og verdiskaping
• lage funksjonelle bruksgjenstander og vurdere kvaliteten på eget håndverk

”I kunst og håndverk står praktisk skapende arbeid med form, farge og komposisjon i ulike materialer, redskaper og teknikker sentralt. Dette er fagets kjerne”  (K-06)

2 kommentarer: