Bildekvaliteten i underveis-bildene er dårlig, for jeg har brukt et elendig mobilkamera.
Her er et bilde av trevirket jeg tok. Det er viktig å ha et ferskt trestykke, så hvis du ikke skal spikke med en gang så pakk den inn i en plastpose. Våte/ferske kvister er myke og lettere å forme.
Jeg brukte en liten kniv som var god å holde i, og begynte å spikke vekk en del av greinene. Samtidig prøvde jeg å se for meg hva slags dyr/innsekt dette kunne bli.
Etter å ha spikket en stund, så var det heller lite med kvister igjen, og jeg begynte å se for meg hva som kunne ligne et hode og en kropp. Bakparten begynte å ta form som to klør, med en "brodd" som stakk opp i været. Det var litt kronglete å spikke innimellom noen kroker og kriker på figuren min, men med tid og tålmodighet kom jeg i mål.
Her ser du selveste Øglulf i sitt rette element!
Oppgave B Leire
Krank- bolle
På denne bollen benyttet jeg meg av "klypeteknikk" for å bygge opp formen. Materialet er krank, rødleire. Rødleira brukes ofte i blomsterpotter og teglstein. Leira er tilsatt chamotte ( finknust brent ildfast leire) for å dempe "svinnet". Etter brenning har jeg overflatebehandlet bollen med oksider og blank glasur inni bollen.
Engelsk rød terrakotta- lyshus
For å lage dette lyshuset benyttet jeg meg av en sammensettingsteknikk med plater av leire. Taket er en del for seg selv, for å kunne løftes opp når lyset plasseres inni huset. Leiretypen er rød terrakotta som er tilsatt 20% chamotte. etter brenning overflatebehandlet jeg huset med brun skokrem, og taket med svart skokrem. Deretter "polerte" jeg overflaten med torkypapir. Lyshuset ble jeg veldig misfornøyd med. Tida ble for knapp på denne "stasjonen", så resultatet ble deretter...
Papirleire-utedo
Utedoen lagde jeg av papirleire, og jeg brukte klype- og sammensettingsteknikk for å forme denne. Papirleira var fin å jobbe med siden den var myk og lett å forme. Den har kun blitt lufttørket og trengte ikke å brennes. Jeg har ikke overflatebehandlet doen.
Pipeleire-relieff med rissing og modellering
Dette bildet ble til ved at jeg lagde en plate av leire, deretter modellerte jeg et hus som jeg arbeidet/gned inn i "plata". Vinduer og omriss risset jeg inn med enden på en pensel. Etter brenning påførte jeg akrylmaling på bildet, og så tok jeg en våt svamp og "vasket" av en del av malingen. Etter malingen hadde tørket sprayet jeg bildet med klarlakk.
Oppgave C: Trykketeknikker
Oppgave C) Trykketeknikker med hus som tema
Sjablongtrykk
Jeg valgte ut et husmotiv jeg ville bruke, og skjærte ut en sjablong av papp med mitt motivvalg. Deretter lagde jeg et bilde av huset, ved å trykke den positive og negative formen på samme bilde.
Jeg valgte ut et husmotiv jeg ville bruke, og skjærte ut en sjablong av papp med mitt motivvalg. Deretter lagde jeg et bilde av huset, ved å trykke den positive og negative formen på samme bilde.
Plantrykk/ Monotypi
Her malte jeg med fingrene og rulla maling direkte på en glassplate, så la jeg et hvitt ark over dette for så å gni over med håndbaken. Motivet ble da overført fra glassplata og over til arket.
Stempeltrykk
Her skulle vi bruke ulike elementer å trykke med for å fram et hus. Jeg malte "bobleplast" svart og trykte det som strukturen til takstein. Panelet på huset fikk jeg fram ved å rive av et lag på en pappbit, malte den hvit og trykte ned på arket. Ellers brukte jeg netting og svamp til å trykke med. Det ble veldig knapp tid på denne stasjonen, så jeg fikk kun lagd et eksemplar.
Her skulle vi bruke ulike elementer å trykke med for å fram et hus. Jeg malte "bobleplast" svart og trykte det som strukturen til takstein. Panelet på huset fikk jeg fram ved å rive av et lag på en pappbit, malte den hvit og trykte ned på arket. Ellers brukte jeg netting og svamp til å trykke med. Det ble veldig knapp tid på denne stasjonen, så jeg fikk kun lagd et eksemplar.
Dyptrykk/Papptrykk
Ved denne teknikken skulle vi skjære, risse eller rive i pappen. Etter rissingen la jeg godt på med maling i utskjæringene og tørket så av overflødig maling på papp-platen ellers. Så la jeg silkepapir på platen og rullet over med en liten valse. Jeg forsøkte to ganger med samme papp-plate, og man kan se to ulike resultater i mine forsøk.
Ved denne teknikken skulle vi skjære, risse eller rive i pappen. Etter rissingen la jeg godt på med maling i utskjæringene og tørket så av overflødig maling på papp-platen ellers. Så la jeg silkepapir på platen og rullet over med en liten valse. Jeg forsøkte to ganger med samme papp-plate, og man kan se to ulike resultater i mine forsøk.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar